reklama

 
banan webhosting

Spikly se aerolinky proti svým zákazníkům?

Také máte občas trable s leteckým cestováním? Překvapí vás dodatečné palivové příplatky k ceně letenek, ztratí se vám zavazadla, máte málo místa na nohy, šokuje vás malý balíček tyčinek drze vydávaný za občerstvení? Proti nám se letos aerolinky i prodejci spikli především při nákupu letenek. Třeba vám naše zkušenosti pomohou při pořizování těch vašich.

Z Prahy to bude dražší
První fakt, se kterým je třeba se při létání smířit, je ten, že letenky z Prahy jsou do řady destinací výrazně dražší než z Vídně. Může za to zřejmě skutečnost, že Vídeň je velkým středoevropským leteckým uzlem, který ročně odbaví o třetinu více lidí než Ruzyně (18,8 milionu oproti 12,4 milionu v roce 2007). A konkurence udělá své.
Pro námi zvolený čas a cíl - květen 2008, Lima (Peru) - přišla letenka z Vídně (s KLM, jedna noc v Amsterdamu) na necelých 25 tisíc Kč, z Prahy totéž na cca 34 tisíc. Let z Vídně nám nevadil, horší by ale byl návrat. Přílet vycházel na pozdní večerní hodiny a my bychom se tak komplikovaně (nebo draze) dostávali domů, do srdce Čech.
Náš cíl byl tedy jasný: letenka z Prahy, ale nikoli za 34 tisíc. Určitě to musí jít i levněji.

Chcete ušetřit? Tak se nedivte!
Cesta k levnější letence začala u zjišťování, na kolik by nás cesta přišla z dalších evropských měst. K tomu jsme samozřejmě využili on-line prodejce letenek. A po krátkém hledání se ukázalo, že tím správným místem odletu je Madrid. Jde totiž o poměrně významnou leteckou křižovatkou pro cesty do Jižní Ameriky.
:Ilustrační foto autor Pak přišlo lehké překvapení: Letenka s KLM z Madridu do Limy (přes Amsterdam) přijde na cca 17 tisíc Kč. Dalších cca 8 tisíc stojí letenka s KLM z Prahy do Madridu (opět přes Amsterdam). Takže počítejte s námi: Letenka Praha-Amsterdam-Lima stojí 34 tisíc Kč, letenka Praha-Amsterdam-Madrid-Amsterdam-Lima jen 17+8=25. Ano, chápeme, že letecké společnosti mají svou cenovou politiku s komplikovanou strukturu tarifů a my se s tím prostě musíme smířit...
Uvedené letenky do Madridu a z Madridu byly k mání jen jako oddělené, nikoli jako navazující. To v principu znamená, že pokud by měl první let zpoždění (vinou KLM) a druhý let (KLM) bychom tak nestihli, do Limy bychom nedoletěli. KLM by mělo povinnost zařídit nám náhradní let jen u navazujících letů. Jen pro pořádek dodáváme, že ani řešení, které by snad někoho mohlo napadnout - totiž doletět prvním spojem do Amsterdamu a tam počkat na let z druhé letenky - není podle pravidel leteckých společností možné.

Konečně prima řešení
Varianta s Madridem je díky nízké ceně dobrá, ale KLM nás vlastně nutí uchýlit se ke konkurenci. Vybíráme si let s LAN Peru (trasa Madrid-Lima) a s partnerskou Iberií (trasa Praha-Madrid) za cca 23 tisíc Kč. Pokud aerolinky LAN neznáte, suďte je opatrně - jedná se o nejvýznamnějšího jihoamerického leteckého dopravce s dobrou pověstí.
Opět narážíme na problém s nenavazujícími lety - a pro jistotu si necháváme rezervu - noc v Madridu při cestě tam i zpět. Pro cestu tam si nepohoršíme (s KLM bychom spali v Amsterdamu) a cesta zpět je ještě daleko...

Situaci komplikují prodejci
Když už si myslíme, že máme vyhráno (potvrzené rezervace), ozývají se od Letuska.cz (Asiana GTS), že nám letenky nemohou prodat. Proč? Protože prý lokální zástupce LAN Peru nemůže v České republice prodávat ty letenky LAN, které jsou operované někým jiným. A let LAN Peru z Madridu je operovaný Iberií (tj. je to společný let obou aerolinek, letadlo je ale Iberie).
Jeden ze spolucestovatelů pro jistotu volá do Kralovna.cz (Student Agency), jestli by nám uměli zmíněné letenky prodat a co si o celém problému myslí. Mimochodem – jejich systém nám tyto letenky vůbec nenabídl. Odpověď prý byla asi tato: S takovým problémem jsme se ještě nesetkali, ale jestli to říkají u Letušky, tak to bude pravda.
Co teď? Rezervaci rušíme a obratem kupujeme stejnou letenku o tisícovku dráž. Stejné časy, stejná letadla, jen kód letecké společnosti říká, že tentokrát jsme pasažéry Iberie.

Zvítězili jsme?
Letenky jsme (jako obvykle) kupovali na poslední chvíli, nakonec ještě s jedním tisícikorunovým zdražením (změna tarifu). Cestou zpátky jsme si v Madridu za 65 eur změnili let tak, abychom tu noc už netrávili, a tak jsme se rychle a šťastně vrátili domů.
Návrat přímo do Prahy byl pro nás příjemný, všechny lety bez problémů. Dokonce i zavazadla dorazila :-). Celkem jsme na letech ušetřili oproti první variantě s KLM každý cca 7 tisíc korun (počítaje v to i ubytování a večeři v Madridu).
Když jsem před pár dny četl zprávu, že se KLM/Air France propadly do ztráty, pocítil jsem lehký pocit zadostiučinění. Ať si jejich tiskové oddělení klidně svádí problémy na rostoucí ceny ropy nebo na světovou recesi...

Pár nezbytných poznámek
I když zrovna Jižní Amerika nebývá tím případem, řada letenek (nejen u nízkonákladových společností) je k mání za lepší ceny, pokud je objednáváte dlouho dopředu. Ještě lepší je pak – pokud vám vaše zaměstnání poskytuje dostatečnou časovou pružnost - využít cenových akcí. Jeden turista z USA, kterého jsme v Limě potkali, tak například ráno objevil akční letenky do Limy v přepočtu za cca 6 000 Kč a večer už byl na palubě letadla. Podobné šťastlivce nepotkáváme na svých cestách nijak výjimečně.
V rámci snahy o maximální objektivitu musím přidat ještě dvě poznámky. Za prvé: Zmíněný problém s on-line nákupem letenek byl první za posledních 5 let a jinak jsme byli vždy spokojeni. Každý může udělat čas od času chybu... Nás jen zamrzelo, že po nesnadném hledání a kombinování přichází na poslední chvíli další zádrhel.
A za druhé: V jedné věci se letecká doprava za poslední léta přece jen výrazně zlepšila: Elektronickým letenkám, které už téměř vytlačily ty papírové na smetiště ději, jednoznačně tleskáme.
(A ještě odpověď na otázku z titulku: Asi se nespikly. Ale chvílemi to tak vypadalo :-)).

Petr Mandík

 
Zařazeno v sekci:
 

 
 
 
 Naše tipy 
 
reklama

reklama

 
TOPlist
NAVRCHOLU.cz